Projektet ska bidra till att Smart Built Environments övergripande effektmål uppfylls genom mer lättillgänglig kunskapsspridning. Mer specifikt är syftet att förädla och ta vara på projektresultat genom tillämpning av mikrolärande på projekt inom Smart Built Environment. Detta för att bidra till att höja kunskapsnivån inom hela samhällsbyggnadssektorn. Det innebär ett brett bidrag från många till alla genom att testa en utbildningsplattform som de olika projekten kan använda även framåt för att sprida sina resultat.
Utbildningspaket
Under projektets gång kommer det tas fram utbildningspaket via Mikrolärande för följande tre pågående projekt inom Smart Built Environment:
• DigiGrow
• Nationella Riktlinjer
• Systematisk hantering av hållbarhetskrav
DigiGrow inleder projektet under kvartal ett och fortsätter sedan med de övriga två samarbetsprojekten. De tre utbildningspaketen kommer att testas av representanter från respektive målgrupp. Projektet har dessutom en kompetent referensgrupp som kommer att få lämna synpunkter och idéer.
Följande aktörer ingår i referensgruppen:
- Boverket
- BTH Fysisk planering
- Osynlig
- Pure
- Chalmers studentkårs företag
- NCC
Upphandlad leverantör av lärplattform och pedagogiskt stöd under projektet är företaget TicTac.
Vid projektets avslut
En slutrapport tas fram i slutet av projektet. Rapporten kommer att visa hur man kan arbeta med mikrolärande utifrån de tre konkreta exempel som tagits fram. En utvärdering av resultatet kommer att göras och projektet kommer att ta fram förslag till hur en fortsatt framtagning och förvaltning av sådana utbildningspaket bör fungera, inklusive förvaltning av lärplattformen.
Vad innebär metoden mikrolärande?
Mikrolärande, eller ”microlearning” och ”bite-size” på engelska, innebär att lärandet delas upp i flera kortare bitar. I stället för att gå en stor kurs på flera timmar får du lärandet i små kortare bitar. Något som sägs vara mer effektivt då det är lättare att ta till sig lärande i kortare portioner jämfört med en kurs på flera timmar i sträck.