Det innovativa världsarvet Karlskrona

 

Innovation har genom århundraden varit en blå tråd i Karlskronas historia, och vi har i allra högsta grad ett levande världsarv. I maj hade Blue Science Park förmånen att, tillsammans med Blekinge Business Incubator, NetPort Science Park och vår branschförening Swedish Incubators & Science Parks, välkomna innovations-Sverige till Karlskrona på Sveriges Innovationsriksdag 2019.

Den nationella konferensen är en stor möjlighet att visa upp regionens styrkeområden. I Blekinges fall ville man bland annat visa upp den långa historia av innovation under ”Ett Innovativt Världsarv”, ett projekt som med stor framgång presenterades för konferensens 350 besökare och som kommer leva vidare och utvecklas.

Innovativt Världsarv visades upp nationellt
Genom att knyta ihop dåtid med nutid i projektet ”Innovativt Världsarv” samlades expertis på området från Karlskrona Kommun, Blekinge Museum och Marinmuseum. Tillsammans kom man fram till tre spår:

  1. En vägg med en tidslinje från 1680 till 2019 med ett axplock av alla de innovationer som tagits fram eller först använts i Karlskrona – t.ex Polhemsdockan, Löpande band produktion av fartyg, Båtproduktion genom ritningar, Sandwichlaminat för båtar, Röstbrevlåda och SMS-notifieringar samt Internet of Things.
  2. I ett studentprojekt på BTH skannades en skeppsmodell på Marinmuseum från 1780 in med modern teknik. Utifrån detta byggdes en digital modell upp som sedan skrevs ut på en 3D-skrivare i mindre skala samt gjordes möjligt att ”gå runt” i båten i en virtuell miljö.
  3. Att vidareutveckla ett världsarv ställer särskilda krav på stadsplanering och där är Karlskrona kommun långt framme med att använda modern teknik med AR och VR vilket också demonstrerades.

Matchmaking med sikte på gamification 
Genom ett samarbete med Ignite Sweden arrangerades en matchmaking mellan bland annat Karlskrona kommuns projektledare för Unesco-projektet DUNC (visualisering av fyra världsarv runt södra Östersjön) och startups inom spelindustrin, vilket vi hoppas kunna leda till ett innovativt sätt att med gamification visa upp världsarven.

Ett resultat i världsklass
I projektet visades ett tydligt exempel på djup ämneskunskap kombinerad med vår förmåga att samla olika aktörer och med ”Karlskrona-anda” gemensamt ta fram ett resultat i världsklass! Blue Science Park vill rikta ett särskilt tack till inblandade i projektet, framför allt:

Karlskrona Kommun:

  • Elena Peverada, Världsarvssamordnare
  • Niklas Carlsson, projektledare DUNC
  • Ann-Sofie Silverskär, Planarkitekt
  • Marcus Fredriksson, Näringslivsenheten

Blekinge Museum

  • Ola Palmgren,  Pedagog

Marinmuseum

  • Malin Jogmark, Verksamhetsutvecklare

Blekinge Tekniska Högskola/BTH:

  • Usman Abid och Ghadir Mustafa, studenter

Usman Abid och Ghadir Mustafa, studenter på Blekinge Tekniska Högskola

 

  • AI Innovation of Sweden
  • Affärsmöjlighet med SARGASSO 
  • Lanseringsfrukost för nytt kluster inom digital samhällsbyggnad
  • Besök på Cyber Security Nordic
  • Frukost med AI och varumärkesskydd
X